HTML

Bélabá mondja a magáét

zene, filo, némi politika és sok bélaság

Címkék

Friss topikok

  • KOPP: maps.google.hu/maps?q=cig%C3%A1nybokor&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF-8&ei=uMwtU... (2013.09.09. 15:28) Van rendes is...
  • KOPP: www.youtube.com/watch?v=fuzp4XX-3Gs Remélem működik még a drótpostás... Milyen nótát találtam?...... (2013.09.07. 18:37) Meghatalmazásos
  • ▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: @csongorbela: A pénzbehajtás részével teljesen egyetértek. :) Akadályozom is minden elérhető módon... (2012.09.12. 18:29) Szigorú
  • kisbe'laba': mint ha rólam írtad volna ezt :-) (2011.11.17. 23:58) H-Land

Linkblog

2011.01.08. 11:58 csongorbela

A nyugalom díja

Érdekes megjegyzést olvastam nyugdíjügyben egy blogpost kommentjei közt:

"Diákként nyári munkából szerzett jövedelmed befektetéséről meggyőz édesanyád, hogy tegyétek félre egy kamatozó számlára, és amikor eléred a 18. életévedet, vesznek belőle neked egy motort.
Rakod is félre a pénzt, és várod a 18. szülinapod, de édesanyád 17. szülinapodon bejelenti, hogy nagyon síkosak az utak országszerte, emiatt az egész országban sok homokot kell szórni, így a félretett pénzedből vett 3 köbkilométer homokot és véletlenszerűen szétszórták az országban. A lényeg, hogy most már biztonágosabbak az utak és kevesebben csúsznak el. Jah és kapsz egy papírt, amiben az áll, hogy amennyiben a családod megengedheti magának, természetesen kapsz egy motorbiciklit 18. születésnapodra, de nagyon nem úgy néz ki, hogy matchboxnál nagyobb méretű lenne.
Édesanyád szerint jövőbeli extrabevételt a család onnan várhatja, hogy a homokszórás miatt kevesebb öreg néni csúszik el a jégen és ez valamiképpen hatást fog gyakorolni a család anyagi helyzetére.
Viszont most karácsonyra kapsz néhány tábla csokit is az eddigi kamatokból.
Persze választhatod azt is, hogy inkább megtartod a pénzt, de ebben az esetben a jövőben neked kell fizetni az élelmezésedet és a családi hűtőbe nem nyúlhatsz bele."

Jó megközelítés. Bár én nem vagyok egyértelműen bizonyos egyik oldalon sem, sőt nem is tartottam feltétlenül magaménak a számlán lévő pénzt, mert:

  • pro: hiszen ugyanannyit vontak tőlem is, mint attól, aki nem volt pénztártag, s ennek egy részét "megkaptam"
  • pro: nekem ráadásul kötelező is volt belépni, nem önként mentem oda
  • kontra: persze ezért vállaltam, hogy ennyivel kevesebb állami nyugdíjat is fogok majd kapni.


Ez már persze nem kérdés, mert - szó, mi szó elég zsarolás szagú - választás elé vagyunk állítva. Ha látnám a garanciát, hogy ők is megpróbálják "kezelni" valahogy az összeg ezen részét (magyarán cáfolva "az állam rossz gazda" mondást visszavennék a feladatot a magánszférától, kikapcsolva a pénztárvezetők magas fizetése, osztaléka stb. okozta nagyvonalú pénzszórást, s ezzel még növelnék is a pénztár költséghatékonyságát) nem lenne kétséges, mit döntenék. De sajnos nem ezt látom.
Vagy ha legalább biztos lehetnék abban, hogy lesz nekem ebből nyugdíjam, az állam mégiscsak - a magánpillér nélkül - képes majd működtetni egy nyugdíjrendszert. De ezt sem látom. Sőt a lépésben azt látom, hogy már ma sem tudják a befizetésekből fedezni, folyton hozzá kell nyúlni más címzésű pénzekhez is, növelni kell a hiányt (magyarán további hitelekhez folyamodni) stb. Látva a népesedési folyamatokat, körülnézve ezügyben a világ más részein is, biztosra veszem, hogy ez csak romlani fog.
Magyarán azt gondolom, hogy a jelenlegi nyugdíjrendszer teljesen biztosan működésképtelen lesz. Így ez az intézkedés rövidtávú gondolkodásra utal; mai haszonért - néhány százalékos mérlegjavulás? - feladjuk a jövőt.

Még nem döntöttem, de a fentiek alapján az egyértelmű, hogy önmagában visszalépnem nincs értelme, ha nem lesz mellette valami más is, inkább maradok. Már csak azért is, mert a netfolio kalkulátora szerint ha csak néhány százalékos hozamot produkál a pénztár, már jobban járok. 0%-nál pedig majdnem ugyanott vagyok: ugyanúgy nem kapok majd sz...t se.

Csak azért írtam le, mert én is elolvasok sokminden hasznosat pro és kontra, hátha ez is segít valakinek.

Szólj hozzá!

Címkék: politika közélet


A bejegyzés trackback címe:

https://belaba.blog.hu/api/trackback/id/tr662569319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása